Antraktas / Entract
Antraktas / Entract

1924, Prancūzija, drama, 22 min.

Režisierius: René Clairas
Scenarijaus autorius: Francisas Picabia
Kompozitorius: Erikas Satie
Vaidina: Francisas Picabia, Marcelis Duchampas, Man Ray‘us, Darius Milhaud, Marcelis Achard‘as ir kt.

Filmas „Antraktas“  nufilmuotas švedų baleto trupės, kuriai vadovavo Rolfo de Maré, gastrolių Paryžiuje proga. Eliziejaus laukų teatre turėjo vykti vaidinimas „Spektaklis atšaukiamas“.  Per jo pertrauką ir buvo numatyta rodyti  René Clairo filmą. „Aš daviau režisieriui niekinį scenarijų, o jis sukūrė šedevrą“, stebėjosi scenarijaus autorius Francisas Picabia. Šiame filme pasirodo gausybė garsių avangardo menininkų: Francisas Picabia, Man Ray‘us, Marcelis Duchampas, Erikas Satie ir kt. „Antraktas“ – tai dadaistinis kino koliažas be jokio siužeto, filmo kadrai sujungti laisvomis asociacijomis. Tai grakštus, kupinas originalių fantazijų absurdo kūrinys, išgarsinęs René Clairą avangardinio meno aplinkoje. „Kinas – pavojingas išradimas“, mėgo kartoti R. Clairas.

René Clairas (tikroji pavardė René Chomette, 1898–1981, Paryžiuje, Prancūzijoje) – prancūzų kino režisierius, scenaristas. Kine pradėjo dirbti režisieriaus asistentu. Pirmąjį filmą „Paryžius miega“ sukūrė 1923 m. Po metų jam buvo pasiūlyta sukurti trumpą filmuką, kurį būtų galima rodyti dadaistinio baleto „Spektaklis atšaukiamas“ pertraukos metu. Taip atsirado filmas „Antraktas“. Didžiulės sėkmės sulaukė R. Clairo sukurtas vodevilis „Šiaudinė skrybėlaitė“ (1927),  muzikinės komedijos „Po Paryžiaus stogais“ (1930), „Milijonas“ (1931), socialinės satyros „Laisvę mums“ (1932), „Paskutinis milijardierius“ (1934). R. Clairas sukūrė keletą filmų D. Britanijoje, vėliau 1940 m. išvyko į JAV. Ten pastatė keturis filmus, tačiau ne itin pavykusius. 1945 m. grįžo į Prancūziją, kur sukūrė garsiąsias juostas „Tylėjimas – auksas“ (1946), „Velnio grožis“  (1950), „Nakties gražuolės“ (1952), „Didieji manevrai“ (1955), „Visas pasaulio auksas“ (1961) ir kt.  R. Clairas vadinamas „avangardistu-akademiku“, nes jo filmografijoje yra ir eksperimentinių avangardinių filmų, ir tradicinio kino pasakojimo juostų. Tačiau visos jos pažymėtos nepakartojamu René Clairo stiliumi: neapčiuopiamu lengvumu, poetiškumu, šviesiu liūdesiu, subtiliu humoru, nežabota fantazija ir meile savajam Paryžiui.  

Kultūra gyvai

Kinas mieste

2009 06 17 - 2009 08 21 / Europos kinas istoriniuose Vilniaus ir Kauno kiemuose

 




© 2009 Visos teisės saugomos.
VšĮ Meno avilys.

Sprendimas: TAPE